Бронзови медали за българските ученици на турнир по природни науки в Китай
Приключи успешно участието на българския национален отбор по природни науки в 5-ия Международен Турнир на младите естествоизпитатели, който се проведе от 30 юни до 5 юли т.г. в китайския град Нанджин.
Нашите ученици завършиха втори в третата полуфинална битка, след като, в следствие от тактическа грешка им бяха начислени наказателни точки и изостанаха от победителя в битката - единия от отборите на домакините, Училището за чуждестранни езици (гр. Нанджин), на чиято територия се проведе състезанието. С това те си гарантираха бронзовите медали.
Във финалната тройка, освен победителя от нашата полуфинална битка, се класираха отборите на Швейцария и Нова Зеландия, които водиха много оспорвана борба до последния момент и си поделиха златните медали, като за абсолютен победител на Турнира бе обявен дебютиращият състав на Нова Зеландия.
С това много успешно класиране българските ученици подновяват серията от участия на български отбори в този утвърждаващ се престижен международен турнир. В предишни негови издания досега сме имали бронзови (2013 г.) и златни медалисти (2014 г.).
Сред рекордните през тази година 18 отбора от 11 страни, в неофициалното отборно класиране по точки българският отбор се класира наравно с финалистите от последните 2 години - отбора на Хърватска и остави зад себе си традиционно силни отбори като Беларус, 3-те отбора на Русия и повечето от отборите на страната-домакин Китай, Индонезия, Иран и др., оставяйки впечатлението, че напълно заслужено е можел да намери място и сред финалистите.
Тазгодишният състав на българския отбор включва изцяло нови имена - Борис Панайотов-капитан и Георги Иванов (СМГ), Лъчезар Димитров (НПМГ-химия), Виктор Гилин (НПМГ-биология) и Васил Николов (ПЧМГ). Ръководен е от гл.ас. д-р Мария Явахчова (ИЯИЯЕ-БАН) и Никола Каравасилев (докторант от СУ-ФзФ), а българската делегация се води от дългогодишния представител и независим член на Международното Жури д-р Младен Матев (ИЯИЯЕ-БАН), съвместно с д-р Милен Кадийски (Аурубис-България).
Участието и подготовката за българското представяне бяха реализирани със съществен принос и подкрепа от Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика (ИЯИЯЕ-БАН), а подготовката на състезателите се проведе на територията на ИЯИЯЕ и Физическия факултет на СУ "Св. Кл. Охридски".
От тази година те са включени като приоритетни дейности по проект на ИЯИЯЕ "Въвеждане на изследователски методи в образованието и приобщаване на талантливи ученици и учители към състезания и изяви по природни науки" към програмата на БАН "Въвеждане на съвременни методи в образованието и работата с младите таланти“, осъществена с целево финансиране, което подпомага поемането на разходите на ръководителите от Академията и участието им в подготовката на този и други български ученически отбори. То е съфинансирано тази година и от лични дарения, целеви средства от училищни настоятелства (СМГ, ПЧМГ) и такива събрани с благотворителни акции (НПМГ). При подготовката участваха с пряка техническа и еспертна помощ по конкретни теми и представители на научни звена от БАН - ИГФР (доц. д-р Мария Генева и Камелия Миладинова) и ИБЕ (доц. д-р Лучия Антонова).
Международният Турнир на младите естествоизпитатели (International Young Naturalists' Tournament, IYNT) е първото и най-успешно състезание по изследователски задачи от този род за възрастовата група 12-16 г. Той е съучреден от българската страна и БАН през 2013 г. под почетния патронаж на акад. Стефан Воденичаров и има за цел да въведе и прилага изследователските методи за обучение и други иновативни подходи в областта на природните науки за ученици в прогимназиална и младша гимназиална възраст.
Ролята на Турнира и подготовката за него включват подпомагане на обучението по природни науки с високоефективни средства от компетентността на научно-изследователските звена в БАН и другаде, придобиване на лидерски и презентационни умения за убедително отборно представяне на изследователски форуми в турнирен формат, както и насочване на най-добрите към различни състезателни и извънкласни изяви на по-високо ниво и занапред.